به وب سایت
زهرا محقق طوسی
خوش آمدید

بازدید کلی 1,424 , بازدید امروز 2 بازدید امروز

آزادنویسی چیست؟
آزادنویسی یا برون ریزی ذهنی یعنی اینکه بدون فکر و طرح قبلی بنویسید. یعنی خود نوشتن مهمتر از چه چیز نوشتن است.
مزایا و مراحل کار:
– بدون وسواس، فقط می نویسید.
– خلاقیتتان، شکوفا و تقویت شده و بصورت کلمات خود را نشان می¬دهد.
– آشکارسازی افکار بیهوده و آزار دهنده
– گام بعدی، شناخت ریشه این افکار و کند و کاو و علت بوجود آمدن آنها
– انتخاب مخاطب فرضی برای بیان این افکار که میتواند خودتان و یا شخصی فرضی باشد.

روشهای آزادنویسی:

 

صفحات صبحگاهی:
هر روز صبح سه صفحه در مورد هر مطلبی که در ذهنتان جا کرده است فقط بنویسید. بدون نگرانی و بدون قضاوت
– اگر چیزی در ذهنتان نیست. به خودتان بگویید چیزی بنویس تا این سه صفحه پر شود.
– یادتان باشد صفحات صبحگاهی باید قبل از انجام هر کاری نوشته شوند.
– صفحات صبحگاهی فقط مخصوص خودتان است. بعبارتی هیچکس اجازه ندارد آنها را بخواند. حتی خود شما هم تا مدتی نباید آنها را بخوانید.
– در صفحات صبحگاهی اولویت با کمیت است نه کیفیت.
– صفحات صبحگاهی عضلات تمرکز ذهنتان را تقویت می کند.

 

نوشتن هزار کلمه در روز:
یک کاغذ متوسط برداشته و یا یک صفحه ورد را باز کنید. تاریخ روز را بالای برگه بنویسید. سعی کنید صفحه زیاد بزرگ نباشد، چون به این صورت زودتر صفحه شما پر خواهد شد و حس و حال بهتری پیدا خواهید کرد. ۲۵ دقیقه زمان بگذارید و شروع به نوشتن پیوسته و مداوم کلمات بکنید. احتمالا روزهای ابتدایی سرعتتان کم خواهد بود، ولی نگران نباشید به مرور سرعتتان افزایش پیدا خواهد کرد. فقط و فقط هر چه از ذهنتان می گذرد بنویسید. اگر کلمه ای را غلط نوشتید سعی نکنید برگردید و آن را اصلاح کنید. فقط تخلیه ذهنی کنید. فایل را ذخیره کرده و فردا در صفحه ای دیگر در همین فایل هزار کلمه دوم را بنویسید. فقط همین

 

عنوان نویسی جذاب
نکته ای که در تبلیغ نویسی تأثیر بسیاری دارد، نوشتن و دیده شدن یک عنوان جالب و جذاب است. پس حالا به قالبهای عنوان نویسی می پردازیم.

۱- کلماتی مانند: موثرترین، تاکتیک، عشق، بی نظیر، فوق العاده، شگفت انگیز، رایگان، خاص، موفق، برتر، انحصاری و …. می توانند حس کنجکاوی خواننده را برانگیزند.
مطلبی را که باید بدانید اینست که عنوان نویسی، کاری خلاقانه است. پس از این کلمات به عنوان سکوی پرش استفاده کرده و کلماتی مشابه بیابید.

۲- جملات سوالی می توانند بعنوان قالب عنوان نویسی استفاده بشوند:
چگونه میتوان …………………………… به درامد مکفی رسید؟
که به جای چگونه میتوانید از چطور و یا چرا استفاده کنید.
آیا شما هم …………………………..؟
این جمله کاملا خواننده را درگیر خود می کند. زیرا بطور ضمنی اشاره به یک مشکل و یا مسأله دارد. بنابراین خواننده با خواندن این جمله احساس می کند که تنها نیست و جزئی از یک گروه است.

۳- جملات مرموزانه نوعی دیگر از قالبهای عنوان نویسی هستند:
رمز جوانی در …………………
راههای کسب ……………………..

۴- تأثیرگذارترین راه حل مشکل ………………………………
وقتی ترین بعنوان پسوند همراه با کلمه ای دیگر می آید، کلمه و متن را جذابتر کرده و وعده پنهانی می دهد. از این رو حس کنجکاوی خواننده را بر می انگیزد. این را به یاد داشته باشید وقتی وعده ای می دهید باید آن را اثبات هم بکنید. وگرنه تیتر شما وعده ای توخالی خواهد بود.

۵- یک ……………………. باور نکردنی درباره ……………………….
این جمله دو نکته دارد. یکی کلمه باور نکردنی که جذاب و جالب است و دیگری کلمه “درباره”. شما با استفاده از کلمه اخیر جامعه هدف خود را مشخص می کنید.
یک اتفاق باور نکردنی درباره کودکان بالای هفت سال
این تیتر به مخاطب نشان می دهد که قصد و منظور شما درباره کودکان بالای هفت سال است و بدین طریق شما به جامعه هدف خود اطلاع می دهید که جزء مخاطبان شما هست یا خیر.

۶- راهنمای ……………………………
خیلی از افراد به دنبال کمک و مشاوره گرفتن از کارشناسان و افراد خبره هستند. شما با آوردن این تیتر، سر راست میروید سر اصل مطلب. یعنی به او می گویید مشکلت چیست؟ تا حلش کنم.

۷- فرصت محدود برای ……………………..
کلمه محدود برای بعضی افراد حس خاصی ایجاد می کند. بنابراین او این حس را دارد که اگر از این فرصت استفاده نکند چیزی را از دست داده است.

۸- حرفهایی که ……………………….. به شما نمی گویند.
با دیدن این جمله چه حسی پیدا می کنید؟ آیا حس کنجکاویتان برانگیخته نمی شود؟ آیا حس نمی کنید در این جمله رمز و رازی نهفته است؟
۹- آیا از ………………………….. رنج می برید؟
این عنوان اشاره به درد و رنجی آشکار در شما می¬کند. شما با خواندن این جمله، در پی یافتن راه حلی از طرف نویسنده هستید. پس حس کنجکاویتان تحریک می شود.
۱۰- راه حل …………………….. را برایتان می گوییم.
در این جلمه شما مستقیما راه حلی برای مشکل مخاطب ارائه می کنید.

 

درست نویسی
۱– جملات ترکیبی، جملاتی هستند که از دو یا چند جمله تشکیل شده اند. ما نمی توانیم هر جمله ای را که دلمان می خواهد در ابتدا بیاوریم. جملات ترکیبی از جمله پایه (هدف اصلی نویسنده) و جمله پیرو (توضیحی بر جمله پایه) تشکیل شده اند. پس باید سعی کنیم بنحوی جمله را بنویسیم که ارزش جملات پایه و پیرو حفظ شود.
اگر باران نیاید ما به سینما می رویم.
این جمله ترکیبی به این صورت است:
اگر باران نیاید (پیرو)
ما به سینما می رویم (پایه)
پس بهتر است جمله پایه در ابتدا بیاید.
ما به سینما می رویم اگر باران نیاید.
۲- در زبان فارسی تا حد امکان نباید از افعال مجهول استفاده کنیم.
نامه ارسال شده را به مدیر مدرسه دادم. غلط
نامه ای را که اداره آموزش و پرورش ارسال کرده بود، به مدیر مدرسه دادم. صحیح

 

استفاده از تأکید به جا

  • حتی المقدور از تأکید در جمله دوری کنیم، مگر اینکه ضروری باشد.
  • از ادات تأکید استفاده نکنیم. همانا، به راستی که
  • سعی کنیم کلمه ای را که قصد تأکید بر روی آن را داریم در ابتدا بیاوریم.

تکالیفش را فراموش کرد بنویسد. در اینجا چیزی که مهم است ننوشتن تکالیف است، پس در ابتدا آمده است.

 

پرهیز از عطفهای بیهوده

او انسان مهربان و دلرحمی است.

که میتوان گفت: او بسیار مهربان است.

 

استفاده بجا از زبان گفتار و زبان محاوره

زبان محاوره زبانی صمیمی و شکسته است.

زنگ منگی نمیزنی؟ چطور مطوری؟

زبان گفتاری زبانی است که با آن صحبت غیر رسمی داریم.

نمی گوییم: درس خواندم. مَنِشین. سرش را پایین افکند.

می گوییم: درس خوندم. نشین. سرش را پایین انداخت.

در متون تقریبا رسمی باید از زبان گفتاری استفاده کنیم.

در گفتگوهای دوستانه بهتر است زبان محاوره ای را بکار ببریم.

 

کپی رایتینگ و تبلیغ دوری از رنج

بعضی از مطالب و تبلیغات به رنجی که متحمل می شوید اشاره کرده و ادعای رفع آن رنج را دارند.

مثال:

آیا از کمر درد رنج می برید؟

آیا مشکل زناشویی دارید؟

 

کپی رایتینگ و تبلیغ درک لذت

نوعی دیگر تبلیغ نویسی، اشاره به کسب لذت است.

مثال:

با دیدن این فیلم، تمام مدت در حال خنده هستید.

غذایی که تا بحال در عمرتان نخورده اید.

 

تمرین الف:

۱- یک عنوان تبلیغاتی برای آموزش زبان انگلیسی بنویسید.

۲- یک عنوان برای پست وبلاگ در مورد ورزش شنا بنوسید.

 

تمرین ب:

هرجا عنوان زیبا و تأثیرگذار می بینید، آن را یادداشت کرده و در جایی بایگانی کنید. کاری به این نداشته باشید که آن عنوان مربوط به چه چیزی است. فقط آن را یادداشت کنید.

 

تمرین ج:
ده عنوان تبلیغاتی از مجلات و یا رسانه ها پیدا کرده و با خلاقیت خود آنها را بازنویسی کنید. سعی کنید آنها را با صدای بلند بخوانید تا بتوانید حداقل یکی از حسهای مخاطب را درگیر کنید.

 

تمرین د:
مطالب مورد علاقه تان را با صدای بلند بخوانید.

 

تمرین ه:
روزی پر ماجرا از زندگیتان را انتخاب کرده و شرح آن را در قالب سیصد کلمه بنویسید. جزئیات را فراموش نکنید. بعد از نوشتن، دوباره متنتان را بازنگری کرده و موارد زاید را حذف کنید.

 

مطالعه را فراموش نکنید

اگر می خواهید تبلیغ نویس خوبی بشوید، باید در ابتدا در مورد موضوعات مختلف اطلاعات و دانش کافی داشته باشید.

پس حتماً مطالعه روزانه را در برنامه خود بگنجانید. سعی کنید کتابهای پیشنهادی زیر را تهیه کرده و مطالعه کنید.

۱٫ یوزپلنگانی که با من دویده اند، بیژن نجدی

۲٫ ذهن کامل نو، دنیل پینک، انتشارات کندوکاو
۳٫ جسور باش ارائه کن، آستین کلئون، انتشارات سیته
۴٫ خلاقیت، میهای چیکسنت میهای، نشر مازیار
۵٫ ریزعادتها، استفان گایز، انشارات تعالی
۶٫ قبایل، ست گودین، نشر آموخته
۷٫ نام من سرخ، اورهان پاموک، نشر چشمه
۸٫ مسخ، فرانتس کافکا، نشر ماهی
۹٫ ماشین محتوا، دن نوریس، کانون ترجمان
۱۰٫ راه اندازی کسب وکار، جف واکر، انتشارات آدینه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید

شاید برایتان مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.