خاطرات و عکسهای خوزستان

تاریخ سفر: پاییز ۹۵

فکر کنم ساعت ۸ شب سوار اتوبوس شدیم و به مدت ۱۲ ساعت در مسیر بودیم تا به دزفول رسیدیم. صبحانه رو یادم نیست کجا خوردیم. بعد از صبحانه گشتی بر روی پل دز زدیم. پل دز یکی از قدیمیترین پلهای جهانه. شهر رو هم یک کمی دیدیم. برای ناهار به یک رستوران در شوش رفتیم که غذاش بدک نبود. بعضیها قلیه ماهی سفارش دادند که در حد متوسط بود.

پل دز – دزفولکاخ آپادانا در شوشدر غرفه صنایع دستی حوالی کاخ آپادانامناظر اطراف کاخبدون شرح

بعد از خوردن ناهار به سمت مقبره دانیال نبی رفتیم و زیارت کردیم.آرامگاه دانیال نبی – شوش

یکی از آثار تاریخی شوش، زیگورات چغازنبیل به معنی سبد وارونه هست. زیگوراتها معابد مذهبی بودند که بصورت پله پله و هرمی ساخته میشدند و چون خیلی برای مردم مهم بودند برای ساخت اونها از مواد و مصالح خوب استفاده میشده. باید بگم که این زیگورات جزء آثار ثبت شده ملی و یونسکو هست.

زیگورات چغازنبیل که توسط یکی از همسفرها گرفته شدهمناظر اطراف موزه هفت تپه شوش

بعد از بازدید زیگورات به سمت شوشتر حرکت کردیم که غروب رسیدیم و وارد هتل سنتی شدیم. من به همراه دو خانم دیگه در یک اتاق قرار گرفتیم. اطاق سبک سنتی داشت ولی دستشویی و حمام هم در اون تعبیه شده بود. امکانات دیگه مثل یخچال و تلویزیون هم در اطاق بود. یکی از بهترین سفرهای من سفر به خوزستان بود که اصلا انتظارش رو نداشتم. از نظر صبحانه که منوی بسیار کاملی داشت. مثلا در این هتل انواع حلیم، شیر برنج، میوه و …. دیده میشد. هتل سنتی شوشتر

بعد از خوردن صبحانه به سمت سازه‌های آبی رفتیم، که برام بسیار جالب بود. سازه‌های آبی به مجموعه‌ای از تونلها، کانالها، آبشارها و آسابها گفته میشه که در ارتباط با همدیگه فعالیت میکنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

سازه‌های آبی شوشترگلیم بافی در محوطه سازه‌های آبیدر مجاورت کاروندر مجاورت کارون

برای خوردن ناهار به رستوران موزه مستوفی در شوشتر رفتیم که خیلی شلوغ بود. من خیلی عاشق ماهیهای جنوب هستم. غذای ویژه رستوران ماهی شوریده بود که من سفارش دادم و جاتون خالی بسیار خوشمزه بود.

اقامت شب دوم ما در مضیف بود. بخاطر همین ما به شهر سوسنگرد رفتیم. مُضیف خونه‌هایی از جنس نی هستند که بیشتر برای مهمانها استفاده میشند. ما از عصر وارد مُضیف وارد شدیم و از ما با چای و کلوچه پذیرایی شد. بعد مراسم خوردن قهوه عربی بود که میزبانها راجع به اون برامون توضیح دادند. برای شما ماهی کبابی به همراه سبزی خوردن و ترشی خوردیم که باید با دست خورده میشد. برام خیلی جالب بود که در ایران خودمون هم مناطق چقدر با هم متفاوت هستند و با سفر کردن به این مناطق از فرهنگها و سنتهای مختلف مطلع میشیم. شعار من اینه اول ایرانگردی بعد جهانگردی. خلاصه موقع خوابیدن، ما خانمها به یک اطاق بزرگ رفتیم و آقایان هم در مضیف خوابیدند. شام در مضیفقهوه عربی

چای در مضیف

بعد از خوردن صبحانه مفصل به سمت تهران حرکت کردیم. به دلیل اینکه اون روز، اربعین بود خیلی از مردم مناطق جنوب به سمت مقبره دانیال نبی در حرکت بودند و جاده بسیار شلوغ بود. فکر کنم حدود ساعت ۲ بعد از ظهر برای خوردن ناهار و استفاده از سرویس بهداشتی وارد رستورانی در اندیمشک شدیم. یکی از مشکلات سفر، سرویس بهداشتیه، یعنی هر وقت که بخواهی نمیتونی به سرویس بهداشتی بری. ما در این جاده بسیار کم سرویس بهداشتی دیدیم و خیلیها بهشون سخت گذشت و تا حدی مجبور به استفاده از توالت صحرایی شدند. ولی در کل سفر بسیار خوبی بود و ما ساعت یک نیمه شب به تهران رسیدیم و یکی دیگه از سفرهام به پایان رسید.

کویر نوردی در مسیر برگشت. البته من بالا نرفتم و پایین موندم.

مطالب مرتبط

2 پاسخ به “خاطرات و عکسهای خوزستان”

1. مرضیه فربد گفت:

عالی بود لذت بردم امیدوارم همیشه سفرهاتون به شادی و خوشی انجام بشه و ما هم از دریچه نگاه شما اماکن دیدنی رو ببینیم.